uczenie się

Uwaga! Będzie o uwadze właśnie!

Najpierw ustalimy sobie podstawy podstaw:
?Czym różni się czujność od uwagi selektywnej?
?Jaka jest właściwie rola uwagi?

Zapamiętaj: Nie ma złej pamięci. Jest BRAK uwagi!

Czy wiesz, że mózg nie zawsze zmienia się pod wpływem doświadczeń??Nic nie daje bombardowanie go bodźcem milion razy jeżeli na bodziec ten nie zostanie skierowana uwaga. 

W przeprowadzonym eksperymencie małpa nauczyła się rozpoznawać częstotliwość drgań tylko w czasie zajęć w których aktywnie kierowano jej uwagę na przesyłane bodźce. 

Nasza zdolność przetwarzania informacji jest określona i ograniczona. Zakres uwagi zwiększa się wraz z doświadczeniem człowieka. Dla osoby dobrze czytającej przedmiotem uwagi będzie wyraz, a dla uczącego się czytać każda litera. Osoby dorosłe jednym aktem uwagi obejmują 3 do 5 przedmiotów. 

Jak możesz to wykorzystać?
-tytuł artykułu
-hasło plakatu
– kluczowe informacje ogłoszenia
– dobry wstęp do prezentacji lub jej podsumowanie

Kiedy koncentracja osiąga szczyt? Poznajcie 8 warunków!
Kiedy są ważne?? na zajęciach szkolnych/ na zajęciach domowych/ na szkoleniu/konferencji/ na spotkaniu zespołu/ na spotkaniu biznesowym

Niezaburzoną koncentrację cechują:

↘️selektywność- to ja wybieram kiedy chcę/potrzebuję się skupić, ja wybieram moment

↘️czujność- jestem w stanie się zmobilizować, szybko wykorzystać, że coś przyciągnęło moją uwagę

↘️kontrola- panuję nad moją koncentracją- znam jej zmienność i dostosowuję moje aktywności do jej możliwości

↘️intensywność- kieruję nasileniem skupienia uwagi i dopasowuje ją do wymogów poznawczych zadania

↘️trwałość- umiem utrzymać uwagę przez dłuższy czas

↘️kierunek- nadaje uwadze konkretny kierunek np. na zadanie, na człowieka z którym rozmawiam, na przedmiot który poznaje

↘️pojemność- skupiam się na odpowiedniej liczbie zadań tak, aby siła mojego „reflektora” uwagi pobudzała aktywnie odpowiednie partie mózgu

↘️zmienność- jestem w stanie przejść płynnie od jednego zadania do drugiego, wiem jak je zaplanować/zestawić, aby jak najefektywniej wykorzystać zasoby już uaktywnione podczas poprzedniego zadania.

Gdybyście denerwowali się, że wasze dziecko nie chce/nie umie zająć się sobą na dłuższą chwilę lub jeżeli weekend to dla Was właśnie czas na wspólne aktywności, naukę to pamiętajcie:

?Umiejętność skoncentrowania, skupienia uwagi przychodzi z wiekiem i doświadczeniem- jeżeli będziesz wiedział/wiedziała ile czasu Twoje dziecko może się skupić lub ty sam będziesz wiedział kiedy zrobić przerwę sobie zwiększysz szanse na mocne efekty uczenia się!?

↘️U najmłodszych dzieci zaobserwujemy uwagę (koncentrację) mimowolną przyciąganą przez kolorowy obraz, jakiś odgłos, światło czy dźwięk. 
↘️W późniejszym okresie, kiedy maluch nabywa nowych umiejętności, kształtuje się u niego uwaga dowolna. Wtedy jest w stanie osiągnąć określony cel. 
↘️Wysiłek włoży tylko wtedy gdy będzie miał motywację wewnętrzną do wykonania danego zadania czy rozwiązania problemu. Wtedy naturalnie skoncentruje się na tym, co ma zrobić. 
WAŻNE: to są przedziały OD-DO, czyli minimum przy małym zaciekawieniu i zaangażowaniu do maksimum przy dużym. A przy mega dużym zaangażowaniu nawet więcej!

W mózgu aktywują się substancje chemiczne mające decydujący wpływ na efektywne wykonywanie zadań i produktywną pracę tylko w stanie relaksu oraz emocjonalnego zaangażowania.
To tłumaczy dlaczego zmuszanie dziecka do czegoś, nakazywanie nie przynosi nam rodzicom takich efektów jakie byśmy chcieli. Kiedy jesteśmy zestresowani, niezrozumieni, zmęczeni i znudzeni maleje wówczas nasza zdolność do koncentrowania uwagi na najprostszych nawet czynnościach.

Średnio co 11 minut coś nas rozprasza! ?Na ponowne skupienie tracimy 10-20 minut! 

Choć badania pokazują, że dorosły człowiek może skupić się nawet 90 minut to praktyka pokazuje, że w dzisiejszym świecie pracy w open space, z telefonem, mailem u boku jesteśmy w stanie względnie efektywnie popracować/pouczyć się 30-45 minut!

Badania firmy Draugiem Group, które opisuje w swoim wpisie na LinkedIn dr Bradberry pokazały, że to nie ilość czasu spędzanego na pracy/nauce ma znaczenie. Najważniejsze było, jak każda osoba układa swój dzień. Na przykład, osoby religijne, które robiły często krótkie przerwy na modlitwę, były o wiele bardziej produktywne od tych, którzy ciągiem wypracowywali długie godziny.

Sprawdź na sobie! Pracuj, ucz się nie więcej niż godzinę a potem zrób sobie 15-20 minut przerwy w której oderwiesz się zupełnie od tego, co wcześniej robiłeś/robiłaś! 

Daj znać jak Ci idzie- czy widzisz różnicę i efekty?

Co zakłóca uwagę? Dystraktory rzecz jasna!

Uczeń nie potrafi skupić się na wyliczeniu zadania, dziecko nie potrafi skupić się na na rysowaniu laurki dla taty, uczestnik szkolenia nie odpowiada na pytania wcześniej do tego nie wywołany, uczestnik spotkania co chwilę pyta o coś, co przed chwilą zostało omówione.
Znajome? 
Nasza uwaga jest zakłóca a przez dystraktory ZEWNETRZE i WEWNĘTRZNE! Jakie konkretnie? Dziś zajmiemy się wewnętrznymi.

❗❗To ważne, abyśmy wiedzieli co może się kryć pod brakiem zaangażowania, nie uwagą, brakiem aktywnego słuchania, po to by szukać adekwatnych sposobów na efektywne skupienie uwagi.❗❗

Średnio rozprasza nas coś co 11 minut! ?

Co wam przeszkadza w skupieniu a jest wewnątrz was, nie na zewnątrz??

Co sprawia, że Wasze dziecko może mieć problem z wykonaniem czynności od A do Z??

Czy w pracy zawodowej możemy sobie pozwolić na brak uwagi, roztargnienie? Jak naszą nieuwagę odbierają współpracownicy?

Otoczenie, środowisko ma wpływ na nasz poziom uwagi, koncentracji. WIADOMO. 

Radzenie sobie z nimi to trudna sprawa. Co robić?
2 absolutne „must have”:
1. Ustalić co rozprasza, w jakich sytuacjach?
2. Eliminować krok po kroku

Dystraktorów zewnętrznych jest duuuużo!
Co byście tu dodali?
Co was rozprasza?

To już kolejna notatka oparta o „Koncentracja. Skuteczny trening skupiania uwagi” Autorstwa Pani Agnieszki Forzpańczyk.
Czy polecam tą książkę?
I TAK I NIE…
↘️atrakcyjnie, prosto napisana
↘️dużo ciekawych ćwiczeń 
↘️szeroka bibliografia
❌Książka zawiera DWA (jedne z największych ) mitów psychologicznych, pedagogicznych⤵️
STYLE UCZENIA SIĘ
KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA

Do obu przygotuję wam niebawem notatki!

Checklista radzenia sobie z dystraktorami#

Uzupełnijcie o swoje sprawdzone sposoby!

8 podpowiedzi ode mnie!

Od czego zacząć?
↘️1. Od najprostszego- usunąć z otoczenia to, co może rozpraszać- bałagan, telefon, komputer (ustaw autorespondera, powiadomienie), wyłączyć radio, telewizor.

↘️2. Przygotwać otoczenie- przewietrzyć, przynieść do miejsca gdzie się uczysz/ pracujesz wodę i olej!
O tym dlaczego #olej i po co porysuję dla Was bliżej weekendu.

↘️3. Zanim zaczniesz nawet punkt 1 zwizualizuj sobie co będziesz robił- krok po kroku, zastanów się jak poradzisz sobie z przeszkodami, dystraktorami.

O wizualizacji procesu (NIE CELU) możesz zobaczyć moje sketchnotki do wykładu SWPS „Rozwój vs. pseudorozwój. Dlaczego łatwo się pomylić?” tu: http://umyslnie.pl/ksiazki-i-inne/rozwoj-vs-pseudorozwoj-dlaczego-latwo-sie-pomylic/

↘️4. Skorzystaj z afirmacji czyli pozytywnych zdań, które należy sobie powtarzać, aby pokonać ograniczenia w umyśle i doprowadzić do identyfikacji z tymi pozytywnymi. 
Jednak UWAGA- zwykłe powtarzanie nic nie da- na przyszły tydzień zaplanowałam dla Was sketchnotkę o tym jak efektywnie afirmować, żeby to miało sens i przysłowiowe „ręce i nogi”.

↘️5. Przerwy- sporo już o nich było- możecie wrócić do poprzednich sketchnotek o inkubacji i wydajności dobowej: http://umyslnie.pl/uczenie-sie/cenne-chwile-nieuwagi/

O przerwach planuję jeszcze kilka sketchnotek, ale na razie zbieram dane, więc proszę o chwilę cierpliwości

Pamiętajcie, aby przerwa była na prawdę przerwą na odpoczynek, a nie czasem na facebooka, insta i inne- Zrób sobie świeży napój, podlej roślinkę, przeczytaj dowcip, aby wprowadzić się w pozytywny nastrój.

↘️6. Zapisz sobie gdzieś na kartce cel i miej go na widoku.

↘️7. Gdy poczujesz, że Twoja uwaga odpływa gdzieś na nieznane wody zadaj sobie pytanie: „Co dla mnie znaczy to, nad czym pracuję teraz?”

↘️8. Planuj i koncentruj się na każdym etapie, nawet podczas przerwy i poza nią pytaj siebie ” W jaki sposób mogę teraz najefektywniej wykorzystać ten czas?”

Podziel się swoim sprawdzonym sposobem na koncentrację! Dopisz go do checklisty!

Afirmacje


To jeden ze sposobów na radzenie sobie z dystraktorami i koncentrację uwagi. Pozytywne myślenie ma wielu zwolenników nie tylko psychologów, jednak ma też tyle samo przeciwników, którzy wątpią w jego efektywność. 

Moim zdaniem mają rację, ponieważ łatwo wpaść w pułapkę pozytywnego myślenia ! Jedne afirmacje będą działać inne nie! Warto wiedzieć, które mają sens.

Afirmacje, czyli pozytywne zdania wypowiadane świadomie by pokonać ograniczenia. Część osób twierdzi, że powtarzanie twierdzeń prowadzi do identyfikacji z ich treścią a w konsekwencji samoistnej zmiany naszych kompetencji. „Nastawia” naszą podświadomość na określony rezultat.

Badania niestety nie potwierdzają, że afirmacje są bardzo skuteczną metodą zmiany i warto je stosować.

Dlaczego takie afirmacje nie działają? Cóż, nie dają Twojemu mózgowi niczego, z czym mógłby tak naprawdę pracować.❗️

Są niewątpliwie atrakcyjne emocjonalnie. Bardzo łatwo je stosować, obiecują dużo i nie wymagają szczególnych poświęceń.

Badania pokazały, że o ile osoby mające silnie rozwiniętą daną cechę mogą w umiarkowany sposób skorzystać z afirmacji, o tyle osobom z kiepsko rozwiniętą cechą takie afirmacje jedynie zaszkodzą. 
Np. jeżeli pewne siebie osoby zaczną sobie powtarzać np. „Jestem dobrą osobą” będą się czuły nieco lepiej. Zachowanie może się nie zmienić.

Natomiast osoby niepewne siebie, powtarzające sobie „Jestem dobrą osobą” będą się czuły jedynie gorzej, bo ich doświadczenie będzie zbyt odmienne od tego co sobie powtarzają, co będzie prowokowało konflikt wewnętrzny. 

Afirmacje zatem mogą nie dać efektów. Ale można wprowadzić małą WIELKĄ zmianę: 

??przeformułować afirmacje na pytanie! Dzięki szukaniu w mózgu odpowiedzi na pytanie wzmacniamy zapis zachowań.

??A jeżeli wykorzystamy konkretny układ intencji implementacji #będziemy torować nowe ścieżki neuronowe! 

Sprawdźcie czy u Was to zadziała!

Zostań Patronem bloga

Czy znasz Patronite.pl? Dołączyłam do grona Autorów (twórców) i chciałabym zarekomendować Ci mój profil!

Dołączając do tej  wyjątkowej społeczności, zyskujesz dostęp do specjalnych nagród i bliższej relacji ze wspieranym Twórcą!  Sam też możesz stać się Twórcą na tej platformie. Ja zaczynałam właśnie od roli Patrona projektu, który wspieram do dziś.

Celem tej niezwykłej platformy crowdfundingowej jest  łączenie twórców z osobami, które chcą ich wesprzeć nie tylko „lajkiem” czy „łapką w górę”, ale również w formie regularnej, finansowej wpłaty! Dzięki wsparciu, Autorzy zyskują niesamowite możliwość rozwoju, przy zachowaniu pełnej niezależności – a Patroni stają się współtwórcami, mając swój realny udział w rozwijaniu kanałów, podcastów, fundacji czy inicjatyw. 

Patron bierze Autora pod swoje finansowe skrzydła, regularnie, co miesiąc wspierając jego rozwój. Opiekuje się twórczością, może wpływać na jego działania. Przygotowałam zróżnicowane opcje wsparcia, aby chęć współpracy ze mną nie zależała za bardzo od portfela.

Moi patroni są dla mnie wyrazem głębokiego zaangażowania. Wiem,że cenią moją pracę na tyle, że są gotowi raz w miesiącu zrezygnować z ulubionej kawy by dać mi zastrzyk motywacji i energii do tworzenia.

Dzięki ich wsparciu mogę rezlizować działania, które inaczej nie byłyby możliwe.

Dlaczego dołączyłam do tej społeczności?

  • chce wiedzieć komu bardzo zależy na mojej pracy, kto chce z niej czerpać więcej
  • lubie nawiązywać bliskie relacje z takimi osobami
  • szkolenia, dostęp do materiałów, książki, notesy do ćwiczeń, markery, sprzęt graficzny pochłaniają konkretne wydatki, które nie tanieją niestety a szybko się zużywają
  • nie chcę umieszczać reklam na blogu  a obsługa strony nie jest darmowa
  • niechętna jestem też sponsorskim umowom
  • potrzebuję niezależności a dużo mogę dać wzamian:)

Zajrzyj. Poczytaj. Sam/a oceń czy warto.

Mój profil na Patronite: https://patronite.pl/milenaciesla-umyslnie

Author

milena_pyrka@vp.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *